søndag 12. september 2010

Sopp: Krympe og tørke

Irritert måtte jeg se at den beste sopptiden forsvant mens jeg humpet rundt på krykker. Men fredag kunne jeg endelig snøre på fjellsko (og ankelskinne).

Resultatet fra turen var helt greit. Litt traktkantarell, en enslig steinsopp, piggsopp og fåresopp – en sopp som tidligere ikke sto på mitt repetoar. Men en finfin bursdagspresang i form av soppkurs, gjorde meg trygg. (Takk, Andrea!)

Traktkantarell klar til tørking.
Fåresoppens regnes som en middels matsopp, men kursholderen min hadde fått et nytt syn på den gråhvite soppen da han leverte sopp til Eyvind Hellstrøm. Av leveransen han hadde med, var det bare fåresoppen den anerkjente kokken ville ha! En annen ting med fåresoppen er at den sjelden kommer alene (her snakker vi saueflokkmentalitet). Jeg plukket én kilo på to kvadratmeter. 

Men hva gjør du når frysen er full av saft fra tidligere eksperiment, suksesser og tradisjoner? Jo, man tørker den. Jeg har ingen sopptørker så da får komfyr og baderomsgulv duge.

Skjær opp soppen i tynne skiver. Traktkantarellen kan deles i to på langs. Varmluftskomfyr er best. Døra på gløtt og 50 grader tørker soppen ganske raskt. Siden jeg ikke har varmluft blir det en natt på baderomsgulvet.
Ebony and ivory, traktkantarell og fåresopp klar til tørking. Foto: RLN

Sopp inneholder store mengder vann, så i løpet av kort tid blir svulmende fåresopp og steinsopp til tørre flak som nesten ikke tar plass og er holdbare i flere år.

Tørket sopp bruker man på samme måte som fersk sopp. En halvtime i vann og den er god som ny, nesten. Eventuelt kan man male den til mel og bruke den som smakstilsetning i sauser, supper eller bakverk. Satser på å bidra med noen oppskrifter siden.

Lagre soppen i et lufttett norgesglass eller lignende. Her er det vanlig kantarell, traktkantarell og røyksopp som er tørket. 

En liten oppdatering: Etter en sopptur veide jeg soppen før og etter tørking. Resultat: 1 kg fersk sopp blir til 100 gram tørket sopp.
 
Advarsel: Wikipedia er ikke en plass man sjekker om soppen er spiselig eller ikke. For eksempel oppdaget jeg at fåresoppartikkelen har helt feil bilde. Så vidt jeg kan se er bilde av en rørsopp, muligens en gallerørsopp som er ganske uspiselig. (Wikipediaartikkelen er nå redigert)

3 kommentarer:

  1. Soppen fortente store bilde, gjorde sej! :)

    SvarSlett
  2. Endelig litt liv i leiren!

    SvarSlett
  3. Nice! Du får ta et soppkurs med meg ein gang. Barndomskunnskapen sitter ikje lenger som den skal. Så kanskje d blir sopptur på meg neste år.

    SvarSlett