onsdag 4. august 2010

Hyll, hyll, hylleblomst!

Jeg måtte bli over 20 før jeg smakte noe som lignet på saft laget av hylleblomst for første gang. Det var Fanta Shokata, brus med sitron og hylleblomstsmak, som tydeligvis er savnet hos enkelte.

En bukett med hylleblomst.

Jeg savner den ikke, for jeg har smakt ekte hylleblomstsaft. Og nå har jeg lagd selv. Det var lett og lite arbeidskrevende å lage. En kollega må få æren siden det var hun som fortalte meg hvor enkelt og dermed satte meg på tanken nå i sommer om å prøve å lage selv.

Det finnes flere ulike oppskrifter på hylleblomstsaft. Jeg prøvde denne med stort hell. Men jeg tipper resultatet blir supert uansett.

I korte trekk: Plukk hylleblomster, renske dem for blader, rist av eventuelle småkryp.
Skjær opp sitroner og ha dette oppi bøtta med hylleblomstene. Løs opp sukker og sitronsyre i kokende vann. Hell over. Sett kjølig. Vent. Drikk.

Før siling.

Jeg hadde selvsagt smugsmakt på brygget underveis, men den ferdige saften var bedre enn jeg hadde smakt for meg, og jeg er en smule stolt av resultatet. Blandet ut med iskaldt sprudlevann var det rett og slett fantastisk. Denne blir garantert laget igjen neste sommer.

Blandingsforhold hvis du bruker overnevnte oppskrift: 1 del saft til 3 til 4 deler vann/farris.

Hylleblomstsaften kan brukes til mer enn drikk. Prøv gjerne som topping på panna cotta eller som sorbet.

Hylleblomstsaft blandet med farris ble til beste den best nektar.

2 kommentarer: