søndag 22. mai 2011

Sprøtt enkelt å lage knekkebrød

Det var min søster som introduserte meg for hjemmelagde knekkebrød. Hun har flere ganger bakt en stor boks med knekkebrød til feriefrokostene. Jeg spurte om oppskriften, som jeg selvfølgelig fikk, men brukte veeeldig lang tid på å få ut fingen.

Omsider gravde jeg den fram fra arkivene og satte i gang. Jeg ble (som alltid) overrasket over hvor enkelt det er å lage skikkelig god mat selv.

Det hjalp også at dagligvarebutikken min hadde linet opp alt jeg trengte på samme hyllemeteren.

Alt dette kostet ca 120 kroner og er nok til et lass med knekkebrød. Jeg er ikke sponset av Mølleren...

Oppskriften er hentet herfra og lyder slik:
  • 3,5 dl sammalt rug
  • 3,5 dl havregryn
  • 1,5 dl sesamfrø
  • 2 dl solsikkefraø
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl kli
  • 1 dl valnøtter
  • 1 ts salt
  • 1 ts honning
  • 7 dl vann
    Det vanskeligste var å få deigen til å ligge fint på brettet.
  • Bland alt det tørre.
  • Rør ut honningen i vannet (1 min i mikroen med litt av vannet gjør honningen enklere å røre ut)
  • Bland det våte og det tørre
  • Bre ut blandingen på et brett med bakepapir. Blandingen gir to brett med 12-16 knekkebrød.
  • Stek brettene i 10 min på 180 grader.
  • Ta dem ut og del opp knekkebrødplaten med en pizzarulle.
Dette er det sunneste denne pizzarullen noen gang har skåret.
 

  • Stek dem så igjen i omlag 30 min. Her er det greit å passe på litt. Noen ovner trenger kortere tid, andre trenger mer.
  • Jeg foretrekker knasende, sprø knekkebrød. Da må du tørke knekkisene i ovnen en god stund til. Senk temperaturen til 100 grader og la døra til ovnen stå på gløtt i 30-60 min. 
Jeg trenger en større boks. Helst en litt mer maskulin og uten juledekorasjoner.
Påleggsforslag:
  • Rød pesto med avocado
  • Leverpostei med agurk og timian
  • Kremost med skinke og paprika
Søndagsfrokost.

1 kommentar:

  1. Anbefaler alle å teste disse. De e jysla goe! Og dersom du tar på litt vidunderlig hjemmelaga rød pesto så får du prikken over i'en.

    SvarSlett