søndag 15. august 2010

Sopp er topp

Årets siste sommerferiedag ble brukt til en høstaktivitet: sopptur. Jeg plukket en god del i fjor, og mye taler for at det blir enda mer i år.

I dag fant jeg rødskrubb, ganske mye piggsopp (begge sorter) og litt kantarell. Jeg så også en god del små traktkantarell. De lot jeg stå, men posisjonen er registrert på GPSen på mobilen. Smart?

De store piggsoppene har jeg tørrstekt, så skal de fryses og brukes til en bedre anledning. Resten stekte jeg på panne med smør, salt, pepper, hvitløk og løk. Enkelt og godt. Og min amerikanske gjest satte pris på å smake sopp som ikke var kjøpt i butikk. Han har mye godt i vente!

Husk at rødskrubben må koke/steke lenge, minst 15 minutter. Ellers gir magen beskjed.

Mer soppskrifter kommmer iløpet av høsten.

Plukketips:

Lær deg de enkle/sikre arter (for eksempel kantarell, rødskrubb, piggsopp, røyksopp)
Ikke plukk sopp du ikke er HELT sikker på. All sopp kan spises, men noen sopper spiser man bare én gang.
Ta med soppbok (denne bruker jeg)
Oppsøk soppkontroll hvis du er i tvil.
Legg «usikre» sopper for seg selv, ellers risikerer du å måtte kassere hele korga dersom du har plukket feks hvit fluesopp eller slørsopp.
Plukk i korg eller papirpose.
Rens soppen på stedet, så blir det mindre arbeid når du kommer hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar