torsdag 17. februar 2011

Nok en baccalao-oppskrift

Løk, hvitløk, chili, poteter og paprika (grillet).
Portugals nasjonalrett. De sies at det finnes én baccalaooppskrift per dag, altså 365. Sannheten er nok at det er langt flere. Begge gangene jeg har lagd baccalao, har jeg laget min egen oppskrift. Jeg husker ikke detaljene, så derfor blir det nok en ny variant neste gang også, og oppskriften her er fritt etter hukommelsen.

Men det gjør ingenting, for baccalao er veldig enkelt, litt som fårikål: hiv alt i gryta og la det koke et par timer. Men husk å vanne ut fisken et døgn eller så i forveien (les på pakken).

Klippfisk koster en del, men totalprisen per person trenger ikke bli mer enn 40-50 kroner.

Du trenger (tallene i parentes blir en stooor gryte, og er nok til 5-6 personer):
  • bokstomater (4 bokser)
  • løk (3)
  • hvitløk (6 fedd)
  • klippfisk, utvannet (800 gram)
  • poteter (1 kg)
  • chilli (3)
  • olje, oliven selvfølgelig (3 dl)

I tillegg kan du velge å ha i for eksempel paprika (2, gjerne grillet) eller oliven.

Litt for liten gryte denne gangen.
Slik gjør du:
  • fres løk, hvitløk og chili
  • Kutt opp poteter og fisk i kraftige biter
  • Legg poteter, løkblanding, bokstomater og fisk lagvis.
  • Kok minst 1 time på svak varme, eller til potetene er møre. (Kan ta opptil to timer med en stor gryte).
Server med vin, godt brød og smør. Mange synes også det er godt med en rømmeklatt.

Hvis denne «oppskriften» var litt utydelig kan du sjekke denne siden. Her er det plenty av oppskrifter å bli inspirert av.

Erlend, husk: ta bilde før du begynner å spise.

2 kommentarer:

  1. Hehe - ikke alltid lett å huske i hvilken rekkefølge de bilene skal tas i :-) Ser NYDELIG ut!!
    Erlend! Eg tror eg fant et hyllebærtre her på farmen! Du må lære meg den safta!

    SvarSlett
  2. Will do, Merete. Hylleblomstsaft e toppen. Har planer om å lage oppskrifter basert på hylleblomstsaft. Følg med, følge med!

    SvarSlett