mandag 23. august 2010

Mørkere enn heavy metal

Et halvt kilo mørk sjokolade og like mye kakao som mel. Det kan få selv hardbarka rockere til å kaste inn håndkledet.

Jeg trengte noe å servere 10-15 gjester en litt uvanlig onsdagskveld. I tillegg til gulrotkake og kanel i svingene fra min kjæreste valgte jeg å lage mørke sjokoladekjeks.

Nettet er tingen når man skal finne oppskrifter. Jeg falt for denne, men synes den var litt puslete, dermed ble det tredobling og et halvt kilo sjokolade. Med så mye godt kan det umulig gå galt!

Dette trenger du:
310g sukker
250g smør (mykt)
4 normale egg
3,6 dl mel
3,6 dl bakekakao
1,5 ts natron
3ts vaniljesukker
500 gram= 1/2 kilo mørk sjokolade (jeg brukte halvparten 70%, resten vanlig kokesjokolade)

Slik gjør du:
Pisk sammen smør og sukker.
Bland så inn egg med mikser (ett minutt eller så)
Bland i det tørre
Tilsett sjokoladen (den må selvsagt være hakket, men ikke i for små biter)
Pakk inn deigen i plast og legg den til avkjøling i kjøleskap i minst 30 min.

Stek i 8-10 minutter på 190 grader.

Denne «voksne» deigen blir til minst 30 svære, mørke og mektige sjokoladekjeks. Tungt å svelge for min kamerat med langt hår, skjegg og en karriere som rockemusiker. Men mine blonde venniner ville gjerne ha oppskriften... :-)


Et triks til: Lag gjerne deigen dagen i forveien så sparer man litt tid. Alltid mye som må ryddes og slikt før man skal ha folk.
PS: Kjeksene under ligger på en middagstallerken.

1 kommentar:

  1. Trur ej må bestille sånne til min eigen bursdag. :)

    SvarSlett