lørdag 18. september 2010

Suppe med sopp på slump

Jeg slumper ofte når jeg lager mat. Men for bloggens skyld har jeg begynt å notere ned hva jeg gjør. Dermed har jeg plutselig laget mine egne oppskrifter. Den første kommer her, og ikke overraskende inneholder den sopp. Suppen er ganske fyldig, så fungerer utmerket som eget måltid.

Skogssoppblanding som snart skal møte sin plukkers gane.
Dette trenger du til fire personer:
  • 1 gul løk
  • 2-3 store fedd hvitløk
  • 1 terning med kjøttbuljong
  • 400 gram skogssopp (feks traktkantarell og fåresopp)
  • 2 gulrøtter
  • 2 poteter
  • 1 liten bunt med vårløk
  • 150 gram smårettbacon
  • 4 dl vann
  • 6 dl matfløte (!)
  • eventuelt salt og pepper

Slik gjør du:
  • Skjær opp løk og hvitløk og stek dem blanke
  • Bland inn soppen og stek ytterligere i 5-10 min
  • Del opp potetene i terninger og kok dem i 10 minutter. Mos dem så sammen med halvparten av sopp/løk-blandingen. Stavmikser er ideelt. Dette fungerer som en slags jevning.
  • Bland puré, resten av soppen og løken, resten av væsken og buljongen og gulrøtter som er kuttet i staver. Kok i 15 min.
  • Stek baconet i 5 min. Tilsett dette og hakket vårløk på slutten av koketiden.
  • Server med rundstykker, brød eller hvitløksbaguetter og godt å drikke.
Vel bekomme.

Viktigere å spise suppa enn å ta superfint bilde av den.

Alternativer: Bytt ut fløte med creme fraiche/melk, bytt ut løk med sjarlottløk osv. Bruk andre grønnsaker. Og så videre. Kutt ut baconet hvis du er vegetarianer. Å eksperimentere er i min ånd.

Så lenge soppen er med, er det fortsatt soppsuppe, en soppslumpesuppe.

1 kommentar: