tirsdag 14. september 2010

Tålmodighetsdram

Min far lagde likør i gamle dager, men da var jeg ikke gammel nok til å smake, så hjemmelaget drikk har alltid vært litt mystisk. I boken Matsprell i naturens verden, som ga meg oppskriften på geitramssaft, var det en del drammeoppskrifter. Jeg falt for oppskriften på hasselnøttdram, kanskje fordi det tar så lang tid. Vi snakker nesten ett år lagring.
Her er oppskriften:
Plukk hasselnøttene mens de ennå er grønne og lette å skjære gjennom (juli/august)
Del nøttene
Bruk 1 dl nøtter per 2 liter vodka/sprit (40%)
Hell over på lufttett krukke og la trekke i tre måneder.
Så siler du herlighetene og lar stå på mørkt på flaske i minst fem måneder.

Akkurat nå er jeg én måned ute i punkt fire. Altså har jeg minst et halvt år igjen før jeg vet om dette blir bra… men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.


Jeg tolker oppskriften i boka som at man skal ha med skall (hamsen er frivillig, gir en syrlig dram), men jeg tok av skallet. Jeg plukket nøttene litt sent og dermed var skallet hardt. Mulig dette var lurt, men det år vi ikke vite før om lenge.

Hasselnøttdram 1 mnd ut i trekkefasen. Litt grums og slikt, men det kan siles bort.

2 kommentarer:

  1. Eg laga den på unge hasselnøtter så det er spanande at dine var komne lengre...berre tida vil vise kor godt det vert...men eg trur at du kan leggje det meste på spirt med godt resultat hehe :)

    SvarSlett
  2. Jeg kom over oppskriften litt for sent til å få de virkelig unge nøttene. Og så orket jeg ikke å vente ett år på nye nøtter – det blir nok venting :-)

    SvarSlett