lørdag 31. juli 2010

Ripsbusker og andre buksvektser

I hagen i mitt barndomshjem vokser det rips. Og de kan det lages saft av.
Det er enklere enn man skulle tro: Plukk bæra.Hiv dem oppi saftkokeren sammen med sukker. Skru på plata og vent.

Etter kort tid kan du tappe av egenprodusert saft med bær fra hagen. Siden de rød ripsene ikke var modne, ble det hvite rips denne gangen.

Lagring: Jeg bruker godt vaskede brusflasker eller melkekartonger (med skrukork). Holder seg lenge i fryseboksen.

Et par dager etter rensket jeg farfars solbærbusk og lagde en blanding: 1kg solbær, 1 kg rips, 0,5 kg rabarbra 0,5-1kg sukker (etter behag). Dette lages på samme måte som ren ripssaft.

Så nå har jeg 2,5 liter ublandet, hvit ripssaft (blandes 1:1) og 2,5 liter ublandet hagebærsaft (blandes 2:3)

.



Kan det drikkes? Klart det kan!

5 kommentarer:

  1. Hm, flaskene ser litt vindskjeive ut...

    SvarSlett
  2. Det skyldes det faktum at jeg har vaska de godt med varmt vann. Brusflasker tåler ikke mer enn omkring 60 grader. Varmere enn det og de krymper. Dermed er de blitt litt skakke.

    SvarSlett
  3. Du burde produsere eigne, fine merkelappar til å ha på. :)

    SvarSlett
  4. Neste høst. Dette var spontansafting, så da tar man hva man haver. Kan ikke saftingen stoppes av mangel på merkelapper. :-)

    SvarSlett
  5. Heimelaga saft er tingen :) Berre synd ein ikkje kan ha ein saftkokar på ein liten byhybel..
    Har forresten lagt til lenkje til bloggen din på min eigen blogg. Lykke til med vidare koking/steiking/baking/safting! :)

    SvarSlett