søndag 26. juni 2011

– Eg kunne fått bedre fiskesuppe i Valdres!

Denne fisken har vært død lenge. La oss håpe at fiskesuppen til Havets Helter også forsvinner fra menyen for godt.

Det var konklusjonen til en bergenser som satt på nabobordet på restauranten Havets Helter på Ballstad i Lofoten. Ikke akkurat et godt skussmål for en restuarant med det navnet og den beliggenheten.

De eneste heltene på Havets Helter er gjestene. Det var ingenting heltmodig i å servere tre gulrotbiter i en grå masse av sønderkokt fisk. For gjestene må det ha føltes som et vågestykke, men de som ikke spiste kan ikke kalles feige.

Heldigvis slapp jeg med skrekken, da jeg hadde bestilt grilltallerken med hval. Men er skuffelse bedre enn skrekk? Hvalen smakte OK, men grillribben (fra fryseren på Rema?) kunne de spart seg for. Den kjedelige salaten og potetene som smakte mistenkelig likt fjorlandpoteter (ja, jeg spiser en del av det på jobb) var ikke verdt 230 kroner.

Kan det spises? Spør jeg i toppen av bloggen. I dette tilfellet må jeg si klart og tydelig nei.
Skjerpings!

Det hører med til historien at ingen av gjestene måtte betale for fiskesuppen.

Det finnes en hjemmeside, men mye må ha gått galt siden den ble laget.

For de som vil ha en hyggelig matopplevelse i Lofoten anbefaler jeg Himmel og Havn (flott atmosfære, fantastisk gulrotkake) eller Friisgården (økologisk og kortreist. Ligger i Ramberg, fant dessverre bare hjemmeside fra de forrige eierne).

Havets helter ble besøkt i midten av juni 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar